Middelburg moet er weer aan geloven wel 4 keer

29 maart 2014 - Middelburg, Nederland

De onderbreking

deonderbreking2   deonderbreking3
29/03/2014

Dit is zeker een favo waard. Wat mooi verzorgd.De puzzel was goed op te lossen. Leuk om ook iets te leren over al de "verkeersborden" voor de machinist. Er zit nog best wat aan vast als ik zo al die borden en seinlichten bekijk.

Geocache Description:

Een coupure is in de waterbouwkunde een onderbreking in een waterkering.
Als op de plek waar een weg een waterkering kruist een verlaging van de waterkering wordt aangebracht, spreekt men van een coupure. In geval van een calamiteit moet deze plek op de kerende hoogte worden gebracht. Aan de zijkanten van de coupure zijn hiervoor muren aangebracht, met daarbij de mogelijkheid om ruimte tussen de muren te sluiten met behulp van een brede schuif. Als extra veiligheid worden tussen de balken of tegen de gesloten deuren zandzakken geplaatst.

De coupure aan de Torenweg is werkend en getest in 2006 en 2009.

29/03/2014

Eindelijk gevonden!!! Iedere keer als we er langs reden was het een ergernis dat ik wist dat daar een cache zat, maar waar....
Dit was de derde keer dat ik kwam zoeken, van een medecacher een extra hint gehad.
Sportvelden waren leeg dus het was nu wel de tijd om redelijk "ongezien" mijn lenigheid te testen.
Die pijn uit mijn buik is ook weer weg;-)

English

Molen de Hoop
De Hoop is een voormalige koren- en pelmolen aan het Vlissings Bolwerk in Middelburg

Geschiedenis
De op één na oudste ronde stenen stellingkorenmolen in de stad is in 1735 gebouwd. Langs de molen loopt een voet- en fietspad. Vroeger was deze hoge, gewitte molen uitsluitend pelmolen en telde acht in plaats van de huidige zeven verdiepingen.

Op 17 september 1753 brandde de molen uit, waarna in 1755 het bovengedeelte werd hersteld. Een boven de noordelijke deur ingemetselde sluitsteen met de tekst HERBOUWD ANNO 1755 herinnert hieraan.

Het herstel van de in mei 1940 opgelopen zware oorlogsschade aan de molen werd goed aangepakt in 1954.

In 1988 is de molen draaivaardig gerestaureerd met nieuwe kap, gevlucht, bovenwiel, vang en kruiwerk. In 2002 werd de gehele stelling vernieuwd.
Eind 2006 werd, net als bij buurman Seismolen, de begroeiing rondom de molen flink aangepakt: er is behoorlijk gekapt en gesnoeid. 'De Hoop' is nu ook van alle kanten goed te zien.

Tegenwoordig doet het dienst als Clubhuis van Juliana Korpsen Middelburg

Wetenswaardigheid
Dit wordt wel de dikste molen van Zeeland genoemd. De muren zijn inderdaad, voor een bovenkruier, zeer dik en ook de kap is, mede omdat deze molen lang geleden werd ingekort (zie ´Geschiedenis`) buitengewoon groot van formaat.

Bronnen
molendatabase.nl

29/03/2014

Ik moest wel even een rustig moment afwachten want hier liep net vandaag een wandeltocht van de vrolijke tippelaars langs. Bankjes genoeg om even de rust af te wachten.

Michael Jackson - Wanna Be Startin' Somethin'

Mama appelsap dankt zijn naam aan het nummer Wanna Be Startin' Somethin' van Michael Jackson waarvan sommige mensen aangeven dat zij er de tekst Mama say mama sa mama appelsap in horen. De oorspronkelijke tekst is Mama-se mama-sa ma-ma-coo-sa. Bij dit liedje hoor je vanaf 5:20 de tekst heel duidelijk. Luister de onderstaande liedjes door op de play button boven de vraag te klikken. Beantwoord de vraag en kom zo achter het coordinaat van de cachelokatie.

29/03/2014

Hele grappige puzzel, en omdat ik zoveel heb moeten lachen tijdens het oplossen van deze puzzel een favo waard.
ik kende het hele mama appelsap fenomeen niet, maar er zijn blijkbaar pogramma 's van op de radio. Als je eenmaal weet hoe het gaat is de puzzel redelijk vlot op te lossen. Al heb ik hier thuis gemerkt dat niet iedereen het even makkelijk hoort.
De verstop plek maakt het helemaal af.